DAVID
OLSEN
FOTOGRAFIFER
OG TEGNINGER AF ÆLDRE TRÆSKIBE FRA OMKRINGLIGGENDE HAVNE.
Photos
and drawings of old-time wooden ships with relations to neighbouring harbours.
”SNEKKERSTEN JOLLER”
Snekkersten
joller på ”slots fiskeri”efter hornfisk i Øresund udfor Kronborg
slot ca 1950.
Kronborg
er kendt som kong Hamlets slot i Shakespeare`s berømte tragedie fra 1603”
”Hamlet-
prins af Danmark”
¤
Small
Snekkersten boats catching garfish in the Sound near Kronborg castle,ab.1950.
Kronborg
is known as king Hamlet`s castle in the famous tragedy:” Hamlet- Prince of Denmark”,
written
by Shakespeare in 1603.
"SØREN
FLYVHOLM" (L 84)
NORDSØKUTTER
Fiskekutter bygget
i Frederikssund til Thyborøn,marts
1945
Hoveddimensioner:L=16,82m.
B=4,70m. D=2,35m.
Hovedmotor:75/85
hk.Hundested
B.R.T.:32t.
-
North
Sea cutter built by Frederikssund
Shipyard for Thyborøn, march
1945.
Main
dimensions: L.=16,82m,---Br.= 4,70m.--D = 2,35m.
Main
engine: 75/85 shp."Hundested"
semi-diesel.
GRT.
= 32 t.
"ØRNANIPAN" (TG.779)
FÆRØKUTTER
Fiskekutter bygget
i Frederikssund til Tvøroyri,Færøerne
i August 1946.
Hoveddimensioner:L=15,om.
B.=4,7m. D.=2,50m.
Hovedmotor:
90/100 hk. Alpha diesel.
B.R.T.=30t.
-
Built
by Frederikssund Shipyard for
Tvøroyri,
Main
dimensions . L = 15,00 m.--
Main
engine .: 90 /100 Shp. Alpha
diesel.
GRT.=
30 t.
"G.C. AMDRUP"
ISHAVSSKIB
Bygget i Frederikssund til Grønlands Styrelse København i august 1947.
Bureau veritas klasse for issejlads.
Hoveddimensioner: L=46.00m.-Br.=11,60m.--D 7,40m / 5,20m
Hovedmotorer: 2stk. 385 Hk/246Kwh.Diesel elektrisk Anlæg.
32 passagerer.--795 kub. meter lastrum.
BRT.=908 t. Dødvægt=578 t
-
B"G.C.Amdrup" is an Arctic sea , Cargo-
and passenger vessel
Bureau
Veritas Class for Navigation
in Ice.
Main
dimensions : L :46,00 m---
Main
propulsion: 2 of 385hp./ 246 kwh
each--Diesel electric generators.
32
Passengers---795cub.m. Cargo hold
GRT.
= 908 t.- Deadweight : 578 t.
"THOMAS RØNN"
NORDSØKUTTER
Fiskekutter bygget i Frederikssund til Thyborøn i oktober 1947.
Hoveddimensioner: L=18,33m./16,80m. Br.=4,85m. D=2,50m.
Hovedmotor = 110/120 HK.Hundested semi diesel.
Kendings Bogstav.--L 29.
Type:35 t Standard.
-
35
GRT. Standard
built
by Frederikssund Shipyard for
Thyborøn, oct.
1947.
Main
dimensions: L : 18,33 m/16,8o m---
Main
engine: 110/120 shp."Hundested
" semi-diesel.
Register no
: L 29.
"9`SEPTEMBER"
SORTE HAVS TRAWLER.
Fiskekutter bygget i Frederikssund til Varna, Bulgarien i oktober 1948.
Hoveddimensioner: L=23,10m.--Br.=5,70m.--D=3,10m.
Hovedmotor:240
HK. Alpha diesel.
Bureau
Veritas Klasse.
BRT.=60
t.
-
Built
by Frederikssund Shipyard for
Main
Dimensions : L : 23,10 m.---Br.: 5,70 m.---D : 3,10 m.
Main
Engine : 240 Shp.Alpha Diesel.
GRT.
: 60 t.
"HUGIN"
VIKINGESKIB.
Bygget i Frederikssund til Turistforeningen for Danmark i juli 1949.
Hoveddimemsioner: L,=23,80m.--Br.=5,10m. D=1,75m.
Type.:Klinkbygget af eg.
Sejlareal=40 kvadratmeter. Antal årer =16 stk. sb. og 16 stk. bb.
"HUGIN"
blev bygget i anledning af 1500 året for de første danske vikingers
landgang i England, og at man fra dansk side ønskede at markere begivenheden
med et nyt vikingetogt til England.
Togtet
startede d. 6`Juli 1949 i Frederikssund og gik over Esbjerg med ankomst til
Broadstairs på Englands syd-øst
kyst d. 18`Juli 1949.
"HUGIN
" står nu på land i
-
"Hugin" is a modern vikingship
built by Frederikssund Shipyard for
"Turistforeningen for Danmark",July 1949---
i.e.1500
years after the first danish
vikings made their invasion in
For
celebration of this anniversery
a new viking expedition to
The
expedition started on the 6`of july
1949 from Frederikssund via
"Hugin"
is now placed on the shore at Ramsgate
"HUGIN"
VIKINGESKIB.
Vikingeskibets konstruktion er baseret på beskrivelser af udgravede fund i Skandinavien -bortset fra følgende fravigelser:
1. Spanternes surring til yderklædningens 16 bord er ændret til den nutidige metode med spigring.
2. I mangel af beskrivelser af gravfundne skibe forsynet med dragehoved, blev Bayeux-tapetets vikingeskibe i slaget ved Hastings i 1066, forbillede for dragehovedets udformning.
3. Kistebænkene som roerne sidder på, har fået fjernet bagklædningen for at give plads til roernes ben. Dette tyder på ,at datidens kæmper var temmelig små.
-
Vikingeship
"Hugin"
Main
dimensions : L = 23,80m.--
Type
: Clinck`er-built of oak. Sail
area = 40 square metre. Number of oars : 16 on each side-sb
and port.
The
construction of "Hugin"
is based on desciptions of excavated
vikingships in
"MARIA
JULIA"
ISLANDSK FISKERIINSPEKTIONSSKIB.
Bygget i Frederikssund til den Islandske stat i marts 1950.
Hoveddimensioner:
L = 30,33m/25,65m. Br.= 6,37m. D=3,25m.
Hovedmotor:
470HK. Petter diesel.
Bureau
Veritas klasse.
-
"Maria
Julia"is an Icelandic
Fishery Inspection Vessel,
built
march 1950 by Frederikssund
Shipyard for the Icelandic Government.
Main
dimensions: L :30,33m/25,65m.--
Main
engine.: 470 SHP. Petter Diesel
Bureau
Veritas Class
"JENS VÆVER"
FISKERI FORSØGSKUTTER.
Bygget i Frederikssund til det Danske Handelsministerium i maj 1950.
Hoveddimensioner: L=29,09m. Br.=7,00m. D=3,50m.
Hovedmotor: 340/360 HK. Alpha Diesel
BRT.=132,99t. NRT.=38,78t.
Udrustet
til vod-, langline-og
trawlfiskeri
-
"Jens
Væver" is a fishery
research -cutter
built,
may 1950 by Frederikssund Shipyard
for "The Danish Board of Trade".
Main
dimensions : L :29,09 m. Br. : 7,oo m. D .: 3,50 m.
Main
engine : 340/360 SHP. Alpha Diesel with variable pitch propeller.
GRT.:
132,99 t. NRT. : 38,78 t.
She
is equipped for hydrography
and for danish seine net,trawl
and long-line research-fishing.
"ZVEROBOJ"
RUSSISK SÆLFANGER.
Bygget i Frederikssund til Machinoimport, Moskva i december 1952.
Hoveddimensioner. L:37,60m/34,50m. Br.:7,90m. D.:4,13m.
Hovedmotor.:300/333HK Alpha Diesel
Besætning.:23 mand.
BRT.:285t.
Klasse.:Bureau Veritas, isforstærket med rumbjælker i lasten og dobbelt yderklædning.
Første skib i en serie på 8 stk.
-
Russian
Seal-catching-vessel
Built
by Frederikssund Shipyard for
"Machino import" in Moskva,1952.
Main
dimensions : L . 37,60 /34,50 m.--
Main
engine : 300/333 SHP. Alpha Diesel.
Crew.
23 persons. GRT. 285 t.
Bureau
Veritas : Navigation in ice
in arctic waters, specially reinforced with exstra
beams in hold and double outboard planking.
"Zveroboj" was the first one of 8 sisterships.
¤
"DAVID
OLSEN"
GRØNLANDS TRAWLER.
Trawler bygget i Frederikssund til den Kongelige Grønlandske Handel,København.1965.
Kendings nummer: GR.6-205.
Hoveddimensioner: Længde=23,30m.- Bredde=6,25m.- Dybde=2,35m.
Hovedmotor:338
HK. Alpha
Diesel.
Brutto
Register Tonnage=104,,22 t.
"DAVID
OLSEN" er det første af 2 søsterskibe til Grønland,som
er bygget i Frederikssund.
-
"David
Olsen" was the first of two sisterships
built by Frederikssund Shipyard for
"Den
Kongelige Grønlandske Handel" in Copenhagen, 1965.
Main
dimensions : L : 23,30 m.
Main
engine : 338 SHP Alpha Diesel.
GRT.:
104,22 t.